Talous ja tavoitteet
Mennyt vuosi oli Staralle taloudellisesti haasteellinen. Rakentamisen volyymi pieneni ja Staran liikevaihto laski. Kannattavuushaastetta lisäsi rakennuskustannusten voimakas nousu. Ylläpidon ja ympäristönhoidon vuosi toteutui jopa suunniteltua paremmin.
Staran liikevaihto vuonna 2021 oli 228,9 miljoonaa euroa, minkä lisäksi liiketoiminnan muita tuottoja kertyi 5,3 miljoonaa euroa. Tuotot laskivat 37,1 miljoonaa euroa eli 13,7 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Liikeylijäämä oli 0,8 miljoonaa euroa eli 0,3 prosenttia liikevaihdosta. Tilikauden alijäämäksi muodostui -1,2 miljoonaa euroa.
Tilikauden tulos oli 15,6 miljoonaa euroa edellisvuotta heikompi. Palvelujen ostot ja materiaalihankinnat vähenivät noin 22 miljoonalla eurolla edellisvuodesta. Toimintakatetta kertyi 4,2 miljoonaan euroa eli 1,8 prosenttia liikevaihdosta. Kannattavuus oli edellisvuotta alemmalla tasolla.
Peruspääoman suuruus oli 24,3 miljoonaa euroa, josta maksettiin suunnitelman mukaisesti tuottoa kaupungille 1,944 miljoonaa euroa.
Korjaus- ja uudisrakentamiskohteiden lukumäärä lisääntyi noin kahdeksalla prosentilla, mutta kaupunkiympäristön toimialalle tehtävien investointihankkeiden myyntituotot putosivat edellisvuodesta lähes 50 miljoonaa euroa, mikä painoi rakennustekniikan ja kaupunkitekniikan rakentamisen osastojen tuloksia.
Kaupunkitekniikan ylläpidossa vuosi oli taloudellisesti edellistä parempi. Runsasluminen kevättalvi 2021 toi lisätöitä ja aiheutti lisäkuluja mutta toi myös lisätuottoja.
Koronapandemian positiiviset taloudelliset vaikutukset näkyivät kaupunkitekniikan ylläpidon ja logistiikan osastoilla. Ylläpito toimitti muun muassa rakenteita koronatestausasemille ja logistiikan koronatoimitukset kaupungille jatkuivat vilkkaina. Lisäksi logistiikka tuki sosiaali- ja terveystoimialan koronavarautumista. Logistiikan ja kaupunkitekniikan ylläpidon koronatöiden ja -toimitusten arvo oli noin viisi miljoonaa euroa.
Staran tuotanto jatkui häiriöttä koronasta huolimatta, eikä pandemiasta aiheutunut merkittäviä ylimääräisiä kustannuksia lisääntyneiden ylitöiden tai sairauspoissaolojen vuoksi.
Vuonna 2021 Stara käytti investointeihin 1,6 miljoonaa euroa eli 0,7 prosenttia liikevaihdosta.
Vuoden lopussa Starassa oli 1 319 työntekijää.
Tuloslaskelma 2017–2021 (tuhatta euroa)
2017 * | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|
Liikevaihto* | 90 560 | 232 108 | 250 162 | 266 993 | 228 885 |
Maksutuotot | 278 | 565 | 558 | 1 282 | 1 503 |
Tuet ja avustukset | 92 | 105 | 82 | 56 | 264 |
Vuokratuotot | 3 577 | 2 920 | 2 664 | 2 500 | 2 741 |
Muut toimintatuotot | 1 092 | 443 | 235 | 448 | 711 |
Valmistus omaan käyttöön | 117 193 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tuotot yhteensä | 212 793 | 236 141 | 253 701 | 271 279 | 234 135 |
Henkilöstökulut | 67 871 | 71 170 | 73 140 | 72 815 | 72 693 |
Palvelut | 99 879 | 116 756 | 124 150 | 131 213 | 111 398 |
Aineet ja tarvikkeet | 28 523 | 26 346 | 33 057 | 34 387 | 32 767 |
Muut kulut | 10 451 | 11 213 | 12 567 | 13 389 | 13 078 |
Kulut yhteensä | 206 724 | 225 484 | 242 915 | 251 804 | 229 936 |
Toimintakate | 6 069 | 10 657 | 10 786 | 19 475 | 4 200 |
Poistot | 3 665 | 3 321 | 3 086 | 3 066 | 3 410 |
Liikeylijäämä/alijäämä | 2 405 | 7 336 | 7 700 | 16 409 | 790 |
Rahoituskulut | 1 137 | 1 952 | 1 954 | 1 957 | 1 950 |
Tilikauden ylijäämä/alijäämä | 1 268 | 5 384 | 5 746 | 14 452 | -1 161 |
*Liikelaitos 6.2017–2020, v. 2016–5.2017 saakka myyntituotot
Osastojen tuotot (tuhatta euroa)
2021 | HAO | RAT | KTY | KTR | LOG | YHO | Stara |
---|---|---|---|---|---|---|---|
206 | 67 368 | 76 719 | 65 071 | 17 350 | 7 421 | 234 135 |
2020 | HAO | RAT | KTY | KTR | LOG | YHO | Stara |
---|---|---|---|---|---|---|---|
90 | 92 692 | 65 904 | 86 606 | 18 563 | 7 423 | 271 279 |
Muut tavoitteet vuodelle 2021
Taloustavoitteiden lisäksi Staralle asetetaan niin sanottuja toiminnallisia tavoitteita. Vuonna 2021 muut tavoitteet liittyivät muun muassa energiatehokkuuteen, asiakastyytyväisyyteen sekä ympäristöä koskeviin tavoitteisiin.
Sitovat tavoitteet
TAVOITE | TOTEUMA |
---|---|
Staran käytössä olevien toimitilojen energiatehokkuus paranee. Energiansäästötavoite on 6 % vuoden 2015 energiankulutuksesta. Tavoitteeseen sisältyvät sähkön ja säänormitetun kaukolämmön kulutus. | Tavoite toteutui. Toimitilojen energiatehokkuuden kehittymistä mittaava 6 % kokonaisenergiansäästötavoite sähkössä ja normitetussa kaukolämmössä verrattuna vuoden 2015 energiankulutukseen saavutettiin tuloksella -21 %. |
Asiakastyytyväisyys kehittyy myönteisesti, tavoitellaan tasoa hyvä (NSI 20–40). Asiakaskyselyyn perustuva nettosuositteluindeksin (NSI) arvo on > 30(vaihteluväli -100–100) | Tavoite toteutui. Nettosuositteluindeksin arvo oli 53,0. |
Tapaturmataajuus pienenee. Tapaturmataajuus laskee neljän edellisen vuoden keskiarvosta 5 %. | Tavoite toteutui. Vuoden 2021 tapaturmataajuus oli 22,5, mikä tarkoittaa 13,5 %:n laskua edellisen neljän vuoden tapaturmataajuuden keskiarvoon (26,0) nähden. |
Energiatehokkuutta ja ympäristöä koskevat tavoitteet
TAVOITE | TOTEUMA |
---|---|
Vuoden 2021 aikana määritellään kestävyystavoitteet hankintakategorioittain | Hankintakategoriamallia ei otettu vuonna 2021 käyttöön, sillä aiheesta käynnistettiin konsulttiselvitys. Siksi myös kestävyystavoitteiden määrittely hankintakategorioittain viivästyy, kunnes mallin käyttöönotto varmistuu. Asiaa tarkastellaan lisäksi kehittämis- ja tuottavuusohjelman yhteydessä. Kaupunkiympäristön toimialan kestävien hankintojen kriteeripankki on myös staralaisten käytössä. |
Uusiutuvan dieselin osuus kokonaisdieselin käytöstä vuonna 2021 vähintään 35 %. | Tavoitteesta jäätiin, kun tavoitteen toteutuma oli 29 %. |
Täyssähköautojen osuus on 10 % henkilöautokannasta (31.12.2021 tilanne, autot ovat Staran omassa käytössä tai jälleen vuokrattu Helsingin kaupungin toimialoille). | Tavoite saavutettiin toteuman ollessa 11 %. |
Digitalisaatiosta ratkaisuja tuottavuuden kehittämiseen
Vuoden tärkein kehittämishanke oli kehittämis- ja tuottavuusohjelma Keton laatiminen. Sen avulla Stara sopeuttaa toimintaa laskevaan tilauskantaan ja tavoittelee edullisempia hintoja asiakkaalle ja kustannussäästöjä kaupunkitasolla. Staran kehittämis- ja tuottavuusohjelma on osa kaupunkitason teknisen sektorin kehittämistä, jossa tarkastellaan myös kaupunkiympäristön toimialan tilaajatoimintojen kehittämistä sekä Staran ja kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialan toimintojen päällekkäisyyksien poistamista. Ohjelman taustalla on Helsingin kaupungin oma tilaaja-tuottaja-toimintojen selvitys vuodelta 2018 ja palvelustrategiset linjaukset vuodelta 2020.
Staran toimintajärjestelmän ja prosessien kehittäminen jatkui ydinprosessien prosessiryhmissä, joita ovat johtaminen, asiakkuuksien hallinta, ylläpito, rakentaminen, asiantuntijapalvelut, hankintatoimi ja tukipalvelut. Prosessiryhmissä laadittiin uusia toimintamalleja, kuten digitalisaation ja tietojärjestelmäarkkitehtuurin periaatteet ja johdon katselmuksessa asetettujen toimenpiteiden seuranta.
Uuden toimitilastrategian ja toimitilaselvityksen valmistelu alkoi vuonna 2021 osana Staran kehittämis- ja tuottavuusohjelmaa. Toimitilaselvitys valmistui alkuvuonna 2022.
Strategisten kehittämishankkeiden etenemistä ja tavoitteiden toteutumista seurattiin Staran kokousrakenteessa.
Digitaalisten tuotannonohjausjärjestelmien kehittäminen ja käyttöönotto jatkui osana Staran digitalisaation periaateohjelmaa. Tavoitteena on erityisesti tuottavuuden parantaminen.
Syksyllä 2021 asennettiin osana ICT-allianssihanketta ja ylläpitoprosessien digitalisaatio-ohjelmaa (YPDO) telemetrialaitteita kaupunkitekniikan ylläpidon ja ympäristönhoidon kalustoon ja pilotoitiin sähköistä mobiiliraportointia. Telemetrialaitteita asennettiin syksyn aikana 413 ajettavaan koneeseen. Rakenteellisen kunnossapidon ja viherhoidon kaluston asennukset toteutetaan kevääseen 2022 mennessä.
Telemetrialaitteet kytkevät kaluston ja koneet osaksi sähköistä järjestelmää ja tuottavat sinne dataa työsuoritteista ja kaluston käyttöasteesta. Data mahdollistaa esimerkiksi huoltojen ennakoinnin ennen laitteen vikaantumista sekä tehokkaampien ja fiksumpien reittien suunnittelemisen. Digikummit tukivat henkilöstöä uusien sovellusten ja järjestelmien sujuvassa käytössä.
Profio-tuotannonohjausjärjestelmä otettiin vaiheittain käyttöön rakennustekniikan osastolla. Profiota on pilotoitu myös kaupunkitekniikan rakentamisessa ja jatkossa sitä käytetään koko rakentamisen prosessissa. Profio selkeyttää projektinhallintaa, helpottaa hankkeiden seurantaa, aikataulutusta ja töiden resursointia. Profion mobiiliversio mahdollistaa tietojen syöttämisen järjestelmään jo työmaalla, mikä tehostaa toimintaa, kun tieto on kaikkien saatavilla reaaliaikaisesti. Vuoden lopussa järjestelmä oli jo käytössä osassa toimintoja ja osassa käyttöönottovaiheessa.
Uusi Johdon työpöytä -seurantatyökalu avattiin keväällä intraan. Työkalusta löytyvät Staran henkilöstö-, talous- ja ympäristöasioiden seurantatiedot.
Stara otti lokakuun lopulla käyttöön Luukku-järjestelmän kertapalkkioiden ja palkkapäätösten sähköiseen käsittelyyn ja valmistautui Sarastian käyttöönottoon. Uusi palkanlaskentajärjestelmä Sarastia otetaan kaupungilla käyttöön huhtikuussa 2022. Se korvaa Hijat-järjestelmän sekä HR-työpöydän ja toimii pääasiallisena henkilöstöhallinnon järjestelmänä, kunnes HR-kokonaisjärjestelmä otetaan käyttöön loppuvuonna 2023.
Kuva: Otavamedia / Roope Permanto