Staran ensimmäiset täyssähköiset kevytkuorma-autot ovat nyt liikenteessä – vähemmän päästöjä ja enemmän säästöjä

Helsingin kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Kaupunki on edennyt kohti tavoitettaan muun muassa luopumalla hiilivoimasta. Kun Salmisaaren voimala lopetti toimintansa 1.4., Helsinki siirtyi kivihiilettömään aikaan. Jatkossa liikenteen päästövähennykset ovat ratkaisevassa asemassa siinä, miten Helsinki saavuttaa ilmastotavoitteensa. Vuonna 2026 liikenteen päästöt ovat jo yli puolet Helsingin alueen suorista päästöistä.

Täyssähköinen Ford E-Transit
Staran sähköiset kevytkuorma-autot näyttävät avolavapakettiautoilta, joiden lavalla on pieni nosturi. Kuva: Joonas Sorsa

Helsingin ilmastotavoitteisiin pääseminen edellyttää myös kaupungin ajoneuvojen muuttamista ympäristöystävällisemmiksi. Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara otti maaliskuussa käyttöön ensimmäiset täyssähköiset kevytkuorma-autonsa. Niiden käyttö alkoi kolmella ajoneuvolla.

– Kyseessä on meille merkittävä muutos kaluston käyttövoimassa. Sähköiset kevytkuorma-autot auttavat osaltaan vähentämään päästöjä: vihreällä sähköllä ladattaessa ne ovat päästöttömiä. Odotamme sähköisten kevytkuorma-autojen tuovan myös säästöjä autojen käyttö- ja ylläpitokuluihin, tuotantopäällikkö Mika Honkasalo sanoo.

Täyssähköisiä kuorma-autoja on Suomessa vasta reilut sata

Sähkökäyttöiset kuorma-autot eivät vielä ole Suomessa yleisiä. Viime vuodenvaihteessa manner-Suomessa oli liikennekäytössä 126 sähkökäyttöistä kuorma-autoa. Kaiken kaikkiaan kuorma-autoja oli tuolloin liikenteessä reilut 89 500.

Staran kalustoa täydentävät sähköiset kevytkuorma-autot näyttävät avolavapakettiautoilta, joiden lavalla on pieni nosturi. Kevytkuorma-autossa on isompi kantavuus sekä enemmän kuormatilaa kuin Staran aiemmissa sähköisissä autoissa. Täyssähköiset kevytkuorma-autot liikkuvat yhdellä latauksella noin 250 kilometriä. Ajoakun kesto riittää hyvin kunnossapidossa ja puhtaanapidossa tehtävään kaupunkiajoon, missä kilometrimäärät ovat maltillisia.

Staran kalustohankintoja ohjaa monta sitoumusta, kuten EU-tasoinen laki puhtaista ajoneuvoista eli CVD-direktiivi, Hiilineutraali Helsinki -päästövähennysohjelma sekä Green Deal – päästöttömät työmaat -sitoumus. Tällä hetkellä Staran käytössä olevista henkilö- ja pakettiautoista 18 prosenttia on täyssähköisiä. Jatkossa yhä suuremman osan Staran ja sen aliurakoitsijoiden kalustosta pitää toimia vaihtoehtoisella käyttövoimalla kuten sähköllä, uusiutuvilla polttoaineilla tai kaasulla.